Livrarea rapidă Last-Mile: Ce este și cum poate crește productivitatea depozitului?
Ce este Livrarea rapidă Last-Mile (ultima milă)?
Livrarea last-mile (ultima milă) face parte dintr-un ecosistem logistic care se desfășoară în trei etape:
- Prima milă – procesul de distribuție dintre producător și comerciant;
- A doua milă (mila de mijloc) – în funcție de distanța dintre producător și comerciant, acest pas implică tot procesul logistic necesar, cum ar fi trecerea prin vămi, încărcarea și depozitarea în porturi, precum și transportul intern efectiv. Dacă ambele locații se află pe plan national, acest pas nu e necesar;
- Ultima milă (last-mile) – procesul prin care marfa pleacă din depozitul comerciantului sau dintr-un centru logistic direct la clientul final.
De ce este importantă Livrarea rapidă Last-Mile?
Creșterea vânzărilor prin comerț electronic continuă. Ultimele cifre de la Biroul de Recensământ al Statelor Unite au arătat cum cumpărăturile online au crescut cu 7,6% în T3 2023 față de anul precedent, reprezentând 15,6% din totalul vânzărilor. Ca urmare, cererea pentru livrarea rapidă last-mile – mișcarea unei comenzi de la depozit către destinatar – este în creștere.
Proiecțiile de la Allied Market Research anticipează că piața livrării rapide last-mile va ajunge la 288,9 miliarde de dolari până în 2031. Având în vedere că peste 50% din costurile totale de transport sunt atribuite livrării last-mile, minimizarea costurilor și creșterea eficienței este crucială. Prin urmare, atunci când un centru logistic se echipază pentru a susține livrarea rapidă last-mile, modul în care rafturile sunt organizate poate contribui la succesul în atingerea acestor obiective.
Odată cu creșterea comerțului electronic, companiile care anterior primeau și expediau mărfuri exclusiv pe paleți au trebuit să evolueze. Livrarea rapidă last-mile ar putea însemna manipularea de colete mici, alimente refrigerate/persiabile, dar și articole de dimensiuni mai mari, cum ar fi frigidere, canapele, etc.
Această tranziție, de la manipularea paleților la manipularea cutiilor sau a articolelor individuale de toate dimensiunile, necesită o abordare diferită a configurării rafturilor. Foarte multe companii nu au posibilitatea să deschidă alte depozite care să se adapteze noilor cerințe, însă pot face operațiuni de modificare a rafturilor existente în depozitele actuale.
Cum să folosiți rafturile pentru a crește densitatea depozitării
Indiferent de tipul transportului, toate reperele trebuie să fie încărcate în camion într-o manieră adaptată la ruta șoferului. Acest lucru necesită o zonă separată de organizare a mărfurilor, situată între rampa de expediere și zonele de picking/stațiile de ambalare.
Este puțin probabil ca o zonă de andocare tradițională să aibă suficienți metri pătrați pentru sortarea și secvențierea livrărilor rapide last-mile. Asta înseamnă că un centru logistic trebuie să aloce spațiu pentru a crea această zonă de pregătire. Un mod de a face acest lucru este să comprimăm zonele pentru depozitare existente prin creșterea densității lor.
Există o varietate de soluții disponibile cu rafturi de înaltă densitate care reduc numărul de culoare necesare față de rafturile standard pentru picking. Anumite tipuri de rafturi se potrivesc mai bine decât altele pentru diferite bunuri de inventar.
Opțiunile includ:
- Rafturi de tip Drive-In și Drive-Through
- Rafturi Push Back
- Rafturi gravitaționale Pallet Flow sau Carton Flow
O altă opțiune ar putea fi construirea unui mezanin sau a unei platforme industriale de lucru fix deasupra rafturilor existente, valorificând spațiul neutilizat. Acest lucru creează un al doilea nivel în clădire. Instalarea unor rafturi suplimentare în acest nivel superior poate crea, de asemenea, spații utilizabile pentru depozitare acolo unde nu existau anterior.
Crearea zonelor de picking
În plus față de modificarea aranjamentului rafturilor pentru a permite pregătirea livrărilor rapide last-mile, analizarea inventarului pentru a asigura o depozitare optimizată poate ajuta la îmbunătățirea eficienței și capacității operațiunilor.
Realizarea unei analize a inventarului va ajuta la determinarea produselor cu mișcări mai rapide de stoc într-un depozit. Articolele cu mișcări mai lente de stoc ar trebui depozitate pe rafturile cele mai îndepărtate de zona pentru expediere, în timp ce articolele cu mișcări rapide de stoc ar trebui să fie situate mai aproape de zona respectivă, pentru acces rapid și ușor.
Acest lucru poate optimiza activitatea de picking, fiind un proces de mare intensitate, reprezentând și un cost operațional mare (aproximativ 35% din totalul costurilor). Prin comprimarea activităților de picking într-o zonă mai mică, reduceți distanța de mers pe jos a pickerilor, scăzând cheltuielile de energie, precum și rata de accidentare.
Rafturile existente de picking pot stoca inventarul pentru a reîmprospăta constant mărfurile disponibile. Produsul cu mișcările cele mai rapide de stoc – în special cutie sau piesă – poate fi selectat direct din sistemele de Carton Flow. Fiind format din paturi de role, acest sistem este montat direct pe coloanele existente ale raftului pentru paleți. Acestea separă inventarul mic, încărcat manual, pe zone dedicate, pentru o organizare optimă și o densitate sporită a depozitării, îmbunătățind totodată ergonomia și precizia pickerilor.
Concluzie
În cele din urmă, există o mulțime de moduri diferite de a aranja rafturile în cadrul unei operațiuni de livrare rapidă last-mile. Echipa EUROFIT este formată din specialiști cu o vastă experiență în a ajuta companiile să realizeze cu succes tranziția de la manipularea exclusivă a paleților la manipularea marfurilor individuale. Nu ezitați să ne contactați pentru consultanță specializată, perspective și recomandări pentru dezvoltarea business-ului dvs.